Činnost povodňového orgánu v době nebezpečí povodně a při povodni

Dále uvedené činnosti povodňové komise nejsou seřazeny podle priority nebo pořadí provádění, lze je měnit v závislosti na celkové situaci na území SO OPR Karviná.

a) Činnost povodňového orgánu SO OPR Karviná v době mimo povodeň:

  • zajišťuje zpracování, aktualizaci a doplnění povodňového plánu SO OPR Karviná (Magistrát statutárního města Karviné)
  • organizuje povodňové prohlídky vodních toků (Magistrát statutárního města Karviné)
  • potvrzuje soulad textové a grafické části povodňových plánů jednotlivých obcí ve SO OPR Karviná (Magistrát statutárního města Karviné)
  • zajišťuje materiální vybavení, technickou přípravu a jiné úkoly související s ochranou před povodněmi (Magistrát statutárního města Karviné)
  • seznamuje se s povodňovým plánem a jeho případnými změnami, upřesňuje plán adres a spojení mezi účastníky ochrany před povodněmi (Magistrát statutárního města Karviné)

 

b) V případě obdržení upozornění nebo výstrahy ČHMÚ (zpravidla prostřednictvím IBC Moravskoslezského kraje):

  • je nutno věnovat zvýšenou pozornost vodním tokům a vývoji počasí
  • sledovat další zprávy a vývoj situace na internetových stránkách ČHMÚ, Povodí Odry, státní podnik, Lesy České republiky, s. p. nebo Ministerstva zemědělství
  • pravidelně sledovat zprávy ve sdělovacích prostředcích o vývoji počasí

Za zabezpečení průběhu činností je zodpovědný předseda povodňové komise OPR Karviná, v případě jeho nepřítomnosti jím pověřený člen povodňové komise.

c) Činnost povodňového orgánu OPR Karviná při vzniku I. SPA:

  • zahajuje činnost hlásné a hlídkové služby ORP Karviná
  • zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace povodňovým orgánům obcí ve SO OPR Karviná a sousedních ORP (Bohumín, Orlová, Havířov, Český Těšín), pokud mohou být povodní zasaženy
  • za předpokladu zhoršování povodňové situace upozorní člen pracovní skupiny pro I. a II. SPA všechny členy povodňové komise na situaci a prověří jejich případnou dosažitelnost podle plánů spojení
  • za předpokladu zhoršování povodňové situace prověřuje spojení a dosažitelnost povodňových orgánů sousedních ORP
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP ( http://www.pod.cz/http://www.chmi.cz)
  • prověřuje spojení a použitelnost všech mechanizací a materiálu k případnému zásahu na vodních tocích (je možné již některou potřebnou mechanizaci aktivovat - ucpávání některých objektů na tocích a podobně)
  • o mimořádných situacích informuje pravidelně příslušné povodňové orgány okolních ORP, a Moravskoslezského kraje, správce vodních toků (Povodí Odry, státní podnik, OKD, a.s., statutární město Karviná), IBC Moravskoslezského kraje
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
  • prověřuje připravenost zasedacích prostor a jejího technického zázemí pro případ nutnosti svolání povodňové komise
  • provádí zápisy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce

Za zabezpečení průběhu činností je zodpovědný předseda povodňové komise OPR Karviná, v případě jeho nepřítomnosti jím pověřený člen povodňové komise. Kontakty na pracovní skupinu v případě nastání či vyhlášení I. a II. SPA jsou uvedeny v kapitole Důležité kontakty.

d) Činnost povodňového orgánu OPR Karviná při vzniku II. SPA:

  • zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace povodňovým orgánům obcí ve SO OPR Karviná a sousedních ORP , pokud mohou být povodní zasaženy
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pod.cz, http://www.chmi.cz)
  • svolání povodňové komise OPR Karviná se oznamuje povodňovým orgánům obcí ve SO OPR Karviná, sousedních ORP, a Moravskoslezského kraje, správci vodních toků (Povodí Odry, státní podnik, OKD, a.s., statutární město Karviná), IBC Moravskoslezského kraje
  • po zvážení situace vyhlašuje II. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí ve SO OPR Karviná, sousedních ORP, a Moravskoslezského kraje, správci vodních toků (Povodí Odry, státní podnik, OKD, a.s., statutární město Karviná a další), IBC Moravskoslezského kraje
  • uvádí do pohotovosti majitele všech mechanismů a materiálů s upozorněním na možnou nutnost použití při protipovodňovém zásahu. V případě, že je mechanizace již aktivována operativně řídí její nasazení na potřebných místech (ucpané mosty, mostky a lávky)
  • zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby obcí na území SO OPR Karviná a vyhodnocuje získané informace
  • dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise OPR Karviná Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
  • upozorňuje na vzniklé povodňové situace povodňové orgány obcí ve SO OPR Karviná a sousedních ORP, je s nimi v pravidelném spojení, vzájemně se informují o vývoji povodňové situace
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
  • vede záznamy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce

Za zabezpečení průběhu činností je zodpovědný předseda povodňové komise OPR Karviná, v případě jeho nepřítomnosti jím pověřený člen povodňové komise. Kontakty na pracovní skupinu v případě nastání či vyhlášení I. a II. SPA jsou uvedeny v kapitole Důležité kontakty.

e) Činnost povodňového orgánu při vzniku III. SPA

  • zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace povodňovým orgánům obcí ve SO OPR Karviná a sousedním ORP, pokud mohou být povodní zasaženy
  • sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pod.cz, http://www.chmi.cz)
  • povodňová komise zasedá nepřetržitě, pokud o tom předseda komise rozhodne, na zasedání může přizvat další odborné osoby, jejichž pomoci je potřeba k provádění nutných protipovodňových zásahů a opatření
  • po zvážení situace vyhlašuje III. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí ve SO OPR Karviná, sousedních ORP, a Moravskoslezského kraje, správci vodních toků (Povodí Odry, státní podnik, OKD, a.s., statutární město Karviná a další), IBC Moravskoslezského kraje
  • zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby obcí na území SO OPR Karviná a vyhodnocuje získané informace, např. nasazení pracovníků k odstraňování zachycených předmětů na objektech přes vodní toky (mosty, mostky, lávky). Operativně dle potřeby organizuje nasazení všech mechanismů a materiálů k zabezpečení ochrany před povodněmi nebo ke zmírnění následků povodně
  • ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi organizuje zabezpečovací a záchranné práce ke zmírnění škodlivých účinků povodně, přijímá opatření ke zmírnění škodlivých účinků povodně
  • koordinuje a řídí činnost ostatních účastníků ochrany před povodněmi
  • vyžaduje v případě nutnosti pomoc fyzických a právnických osob
  • vyžaduje v případě, kdy hrozí nebezpečí z prodlení pomoc Armády ČR
  • pravidelně se informuje o vývoji situace na vodních tocích u příslušných správců toků a na Centrálním předpovědním pracovišti ČHMÚ Praha
  • pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
  • zjišťuje provádění dokumentace během povodně
  • v případě nezvládání povodňové situace již nasazenými prostředky, lze požádat o pomoc u složek IZS
  • podílí se na organizaci zdravotní a hygienické péče
  • vede záznamy v povodňové knize
  • provádí evidenční a dokumentační práce
  • prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování
  • v případě nutnosti organizuje evakuaci povodní ohrožených obyvatel, majetku, zvířat. Dále organizuje zdravotní péči, náhradní zásobování, ubytování, stravování, dopravu a další funkce
  • dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise OPR Karviná Policii ČR  o uzavření těchto úseků silnic
  • v případě, že povodňový orgán ORP vlastními silami nestačí zvládat povodňovou situaci na území SO ORP, vyžaduje u příslušného nadřazeného povodňového orgánu Moravskoslezského kraje nutnou pomoc, případně převzetí řízení organizace ochrany před povodněmi na území SO ORP. Povodňová komise OPR Karviná v tomto případě zůstává nadále v činnosti a při provádění protipovodňových opatření se řídí pokyny povodňové komise Moravskoslezského kraje a spolupracuje s ní
  • v případě vybřežování vody z koryt toků provádí evakuaci postižených osob ze záplavového území, případně vyzve obyvatele k opuštění prostoru a pomocí Policie ČR uzavře oblast postiženou povodní
  • v případě další stoupající tendence na vodotečích jsou prováděny obhlídky inundačního území a kontroluje se pohyb osob v tomto území, provede se vypnutí trafostanic VN, které by mohly být ohroženy záplavou. Osoby budou vyzvány k opuštění prostoru

Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise OPR Karviná, v případě jeho nepřítomnosti jím pověřený člen povodňové komise.

f) Činnost povodňového orgánu po povodni

Povodňový orgán OPR Karviná bezprostředně po povodni:

  • odvolává podle vývoje povodňové situace II. nebo III SPA. Odvolání SPA oznamuje povodňovému orgánu Moravskoslezského kraje, správci toku (Povodí Odry, státní podnik, OKD, a.s., statutární město Karviná a další), IBC Moravskoslezského kraje
  • podílí se na organizaci obnovy povodní narušených funkcí zasaženého území
  • podílí se společně s povodňovými orgány obcí a se zástupci správců toků na provádění povodňových prohlídek postižených území
  • zajišťuje sepsání povodňových škod na území zasaženém povodní
  • podílí se na odstraňování povodňových škod
  • shromažďuje materiály na vypracování souhrnné zprávy o povodni
  • zajišťuje náhradní stravování a ubytování osobám postižených povodní
  • zpracovává souhrnnou zprávu o povodni, kterou poskytuje do 3 měsíců povodňovému orgánu Moravskoslezského kraje a správci toků (Povodí Odry, státní podnik, OKD, a.s., statutární město Karviná a další)

 

Obnovení povodní narušených funkcí v povodní zasaženém území

Po povodni je důležité zejména zajistit obnovení dodávek pitné vody, elektrické energie, plynu a obnovit narušená telefonická spojení. V případě, že došlo k zatopení elektrického vedení (plynu, tlakových nádob), smí být provoz obnoven až po provedené revizi těchto zařízení. Postupně se pak provádí revitalizace celého povodní zasaženého území včetně odklizovacích a úklidových prací, obnovy poškozených pozemních komunikací a odstraňování následků dalších škod.

V případě nutnosti se provádí sanační a hygienická opatření (deratizace a dezinfekce). K této činnosti lze vyžádat odbornou pomoc u Krajské hygienické stanice. Povodňový orgán ORP pomůže zajistit vyčerpání případně zaplavených prostor. Koordinuje vyčerpání vody ze zaplavených obecních studní, včetně odstranění bahnitých nánosů, dále zajišťuje posudek hygienika o nezávadnosti zdrojů, případně chemické rozbory. Povodní postiženým občanům se poskytuje nezbytná materiální a finanční pomoc.


Zjišťování a oceňování povodňových škod

Při zjišťování výše povodní způsobených škod se vychází z podkladů, které byly získány v průběhu povodně při evidenčních a dokumentačních pracích ve spolupráci se zástupci pojišťoven a odbornými pracovníky stavebních úřadů, případně soudními znalci.

Příloha Osnova pro sledování škod a činností.

Vyhotovení souhrnné zprávy o povodni

Z každé povodně, při které byla vyhlášena povodňová aktivita, došlo k povodňovým škodám nebo byly během povodně prováděny zabezpečovací a záchranné práce, se zpracuje souhrnná zpráva o povodni. Zprávu o povodni zpracovává povodňový orgán OPR Karviná nebo jím pověřená osoba za přispění všech členů povodňové komise. Provádí se vyhodnocení povodně, které obsahuje rozbor příčin a průběhu povodně, popis a posouzení účinnosti provedených opatření, věcný rozsah a odborný odhad výše povodňových škod a návrh opatření na odstranění následků povodně. Zpráva o povodni se poskytuje do 3 měsíců od ukončení povodně příslušnému orgánu Moravskoslezského kraje a příslušnému správci povodí (Povodí Odry, státní podnik, OKD, a.s., statutární město Karviná).

V případě nutnosti rozsáhlejších dokumentačních prací provede povodňový orgán ORP doplňkové vyhodnocení do 6 měsíců od ukončení povodně.
Příloha Osnova souhrnné zprávy o povodni.